2010. május 19., szerda

A emberi tényező

.

Elöljáróban egy fantasztikus képregény, ami bemutatja a játék lényegét:
A social game

A világunkat, és legfőképpen az internetet gyakran hibáztatják hogy elidegenít, hogy a valós emberi kapcsolatokat tönkreteszi, és helyettük csak sekélyes, nem igazi, virtuális ismeretségeket ad. Az internetes játékokat pedig pluszban azzal is vádolni szokás, hogy agresszióra, felületes gondolkodásra, sekélyes értékrendre tanítanak. És ezekben van is valami; a netet és netes játékokat évek óta ismerő-használók jól tudják, hogy van ilyen oldala mindkettőnek. Valóban van Facebook-nemzedék, valóban vannak sms-kapcsolatok, valóban vannak WOW-őrültek, Quaken nevelődött, iskolatársaikat megfélemlítő-kiraboló agresszorok, és játékosok, akik inkább nem esznek és éhenhalnak, nehogy kimaradjon egy perc a szent játékukból. Valóban, ezek a dolgok károsak, és amit lehet tenni ellenük, azt meg is kell lépni, segíteni kell; szülőknek, törvényeknek, játékkészítőknek, pszichológusoknak - és maguknak az embereknek, akik ezt a legközelebbről látják: a játékostársaknak.

eRepublik találkozók

Mert itt az emberi tényező nem csak egyszerűen fontos, de ez a legfontosabb dolog. A megszállott játékos, az agresszivitás lejtőjére kerülő tini, a valós (IRL) rokonait is alig ismerő netizen számára sokszor az egyetlen amire még hallgat, az a hozzá hasonlóan, de mégsem annyira megszállott játékostárs, aki felismerte a játék veszélyeit, a net csábítását, de még tud hozzá ugyanazon a nyelven beszélni, tudja mivel lehet kizökkenteni, egészséges mederbe terelni a megszállottságot. És ezt tudja adni egy olyan játék, ahol nem a lövöldözés vagy a karakterépítés a fontos, hanem a közöség. Nem az egyes ember, hanem az emberi kapcsolatok - azok minden buktatóival és szépségeivel együtt. Minden játék mellett kiépül egy közösség, olyan, amilyen. Azonban nagy különbség az, hogy ez a közösség csak mellékesen összecsapódó játékosok ad hoc csapata, amelyik a játékért van, azt szolgálja; vagy egy igazi, folyton épülő-változó, és önmagában egy egészet alkotó igazi közösség az, amelyik már-már független attól a pár kattintástól, amit a játékosok a játékfelületen végeznek.

Életutak az eRepublikon

Az eRepublikban egy ilyen közösség létezik. Nem véletlenül szociális stratégiaként definiálja magát a játék, hiszen a cél valóban egy működőképes közösség, egy struktúra kialakítása, amelyben a játékosok meg tudják találni a helyüket, ahol a leghatékonyabban tudnak működni, ahol jól érzik magukat, és igen... ahol segíteni tudnak egymásnak. Vagy ártani, hiszen a pakliban ez is benne van, és a közösség próbája pont ez - hogy hogyan kezeli a devianciát, a rosszakaratot, a kártékonyságot. Az eRepublik közössége évek óta alakul, változik, foglalja magába az átlagos játékosoktól kezdve a net vagányain át az extrém eseteket - és ahogyan megtanulja ezeket kezelni, úgy változik maga is. Nem csak a barátságok szövődése, nem csak a valós találkozók, nem csak az igazi emberi kapcsolatok jelzik azt, hogy a közösség jól működik; hanem az, ahogyan ez a kis e-állam túléli a kríziseit, segíti a segítségre szorulókat, figyelmet ad annak, akinek ez kell és tanácsot annak, akinek az; és ahogyan kiveti magából a rosszindulatot, összezáródik az okozott sebek nyomában, túlél és fejlődik... és ahogy nő, úgy alkot magán belül kisebb, kezelhetőbb, emberléptékűbb csoportokat.

Birodalmak tündöklése és bukása VIII - Magyarország


Nem attól más ez a játék, mint a többi, mert a valóságról szól, és igazi szerepeket lehet benne játszani; attól csak még életszerűbbé válik, még hihetőbbé, mintha elfek lennénk Mordorban vagy taurenek Kalimdorban, azaz könnyebb beilleszkedni a szerepekbe és azonosulni a célokkal (megvédeni eMagyarországot jóval hevesebb érzelmeket kavar mint kalandozni egy fantáziavilágban). Attól más, hogy máshol van a hangsúly - nem az egyénen és nem a játékon, hanem a közösségen. Azon, amin a neten oly kevéssé van, ahol a Facebook felületes párszavas státusza jelez csak minket, embereket; míg az eRepublik chatszobáiban, fórumain, cikkeiben folyamatosan zajlik az élet, a játékosok kapcsolatokat építenek, szórakoznak, dolgoznak, tanulnak... élnek. Közösségben élnek.

Budapest ostroma

Az eRepublik tehát egy interneten, böngészőben játszható, ingyenes szociális stratégiai játék, ahol a beregisztráló játékosok a valóság országaiban játsszák el a valóság némileg leegyszerűsített szerepeit (katona, üzletvezető, politikus, tőzdés, újságíró vagy diplomata) veszik fel, és élik az e-életüket más országok hasonló játékosaival szemben. A regisztrációkor 'újszülött' játékos a tutorialokon keresztül sajátítja el a tudnivalókat, ebben mentorok és kisközöségek segítik, és lassan fejlődnek a képességei, tudása, ismeretei, amíg készen nem áll aktívabb szerepet vállalni, akár a politikában, akár más területen. A játék ingyenes, de extrákat lehet valós pénzért venni benne, amely természetesen némi előnyt is jelent a játékmenetben - de mivel a szociális rész fontosabb, így pl. a kapcsolatok, az emberekkel való bánás képessége ezt nagyon is túl tudja szárnyalni. A játékban jelenleg Magyarországról körülbelül 15-20 ezer ember, míg az egész világról közel 300 ezer játékos van, így a közösségek igen komoly méretűek és komplexitásúak - még akkor is, ha a multiaccountok igen komoly problémát jelentenek, azaz ez nem mind élő játékos.

Tájékoztató az új játékosoknak

Azaz, hangsúlyozva megint a dologot; ez egy játék. Nem a valóság helyett van, hanem mellette. A Homo Ludens az, aki a csont-dobókockáktól a táblás játékokon keresztül a netes szerepjátékokat kitalálta, és a Homo Ludens az, aki ezekkel játszik - tanulásnak, agyi edzésnek, szórakozásnak, unaloműzőnek, izgalomnak - ki, miért... mert játszani jó. Közösségben játszani még jobb.

Nádasdy Nóra
Quicksilver

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése